Matagalls des de Sant Bernat

Descripción de la ruta

Ruta feta en sentit horari i senyalitzada en un 90% del recorregut.
De pujada es comença acompanyats de pintura groga i també vermella. Al cap de poc es deixa la pintura groga i la vermella ens guiarà, passant pel Collell, el puig Sacreu i el turó de la Bandera fins al collet de l'Home Mort, on trobem el GR 5.2. Anem pel GR fins al cim del Matagalls, per tornar de nou al collet de l'Home Mort. Pel GR baixem al coll Pregon.
Deixem tots el camins pintats i evidents i comencem a remuntar, sense cap mena de senyalització però fàcil, la carena per la que pugem al turó Sesportadores. De nou sense camí ni senyalització, carena avall, baixem a l'encontre del GR 5.2, que seguim fins al coll Sesportadores. De nou deixem en aquest coll el camí evident i pugem, per un sender molt aperduat i per moments molt pedregós, fins al cim del turó de Sant Marçal. La baixada fins al camí de nou es fa sense traça, cercant els millors passos.
Sortim al camí, però el creuem per començar un frenètic descens per el vessant de la muntanya. De nou ens acompanyen senyals de pintura (una gran ratlla) vermella. Passem per un faig monumental al pla Salàndria i encara que la pintura és força clara perdem el seu rastre però corregim la trajectòria i les tornem a trobar.
El descens continua força exigent, passem per 'esquei Negre, per la font del Vern, que no veiem, i finalment acabem a una pista molt ampla. I aquí faig un punt i apart.
En sentit nord-est, la pista es dirigeix al càmping Les Illes. És una opció. Si es continua en aquesta direcció, quan s'arriba a Planells de Dalt, es pot trencar a l'esquerra, en sentit sud, per anar a la recerca del pla del Bosc (segons el mapa d'Alpina del Montseny).
Nosaltres anem seguint la vista del mapa d'OpenStreetMaps (OSM) i continuem per l'esquerra, per un sender planer, amb senyals de pintura blava, que ens porta a creuar la riera del Teix, on ens espera una zona de molta vegetació. La pintura ens ajuda a travessar aquest sector per un sender en fort pendent positiu que ens porta al coll Sarrieres de Dalt.
De nou iniciem un agradable descens fins que sortim a una altra pista, al sector dels Trèmols. Un altre punt i apart.
El mapa d'Alpina dibuixa un sender (que no vam saber veure) que baixa en molt bona direcció. Hi ha també la possibilitat (de nou segons el mapa d'Alpina, i també del mapa de OSM, de continuar per la pista en sentit de baixada (sud-est), al pla del Bosc i Sant Bernat. Nosaltres continuem pista amunt una bona estona, fins que arribem al lloc on hauria d'haver el corriol que ens havia de baixar al final del recorregut.
No vam veure cap camí clar, però es pot baixar. De tant en tant s'intueix rastre de pas i fins i tot trams de camí aperduat. Finalment trobem un cartell de fusta que indica la direcció a seguir per anar a Sant Bernat.
Quan trobem el segon cartell abandonem el camí que ens desviem a l'esquerra, per un sender que es dirigeix cap a l'aparcament on tenim el cotxe, però a mesura que avancem ens anem desviant, així de, de nou camp a través, anem baixant fins al lloc on hi ha el cotxe.
Final d'aquesta exigent caminada, sobretot per la llarga baixada, de trams amb molt pendent.